Utama / Pergelangan tangan

Bagaimana untuk menetapkan bahu tertutup dengan tangan anda sendiri

Anda mempunyai 5 minit.Dalam keadaan medan, kehelan bahu harus diset semula secepat mungkin selepas kecederaan (selama 5 minit pertama), sehingga kejang otot bermula.

1. Menyokong mangsa

Mangsa mesti berdiri. Datanglah dia dari belakang dan dari sisi, dari sisi bahu yang dislokasi. Mintalah dia untuk berehat bahagian atas badan - supaya dia bersandar ke hadapan. Pada masa yang sama dengan satu tangan untuk memegang dadanya. Tangannya yang cedera harus digantung dengan bebas.

2. tarik dan angkat

Perlahan pulangkan lengan yang tercedera dengan telapak tangan ke hadapan oleh pergelangan tangan, kemudian tarik ke bawah dari padamu. Berlanjut untuk menarik lengan yang cedera dari anda, mulailah mengangkatnya ke atas dan ke bawah seperti yang ditunjukkan dalam gambar. Jangan membuat pergerakan secara tiba-tiba, tarik dengan teliti. Ia mungkin mengambil masa beberapa minit untuk bahu jatuh ke tempatnya.

3. Tidak berfungsi? Betulkan

Anda membuat dua percubaan untuk membetulkan kehelan, tetapi bahu tidak terjejas, atau manipulasi anda menyebabkan kesakitan mangsa tidak dapat ditanggung? Jangan menyeksa lebih daripada seorang kawan, dia perlu pergi ke doktor dalam bentuk yang disassembled. Sediakan mangsa untuk jalan yang sukar - angin anggota dengan pembalut atau selembar kain ke batang badan. Jangan lupa untuk meletakkan bantal kecil atau roller di bawah lengan anda dari bahagian yang cedera untuk membaiki sendi yang rosak dengan selamat.

Pakar: Eric Weiss, Profesor, Jabatan Perubatan Kecemasan, Universiti Stanford

Pada had kebolehan orang biasa: bagaimana untuk memperbaiki bahu anda sendiri?

Mana-mana kecederaan memerlukan bantuan perubatan, kerana ia bukan sahaja membawa ketidakselesaan, kesakitan, tetapi juga boleh menyebabkan akibat negatif. Tiada kecederaan dan kecederaan bahu. Sekiranya terdapat terlepasnya bahagian badan ini, sering timbul persoalan bagaimana untuk membetulkan bahu anda sendiri.

Dalam kes sedemikian, ia juga sangat wajar untuk mendapatkan bantuan pakar, tetapi kerana tidak selalu mungkin, anda harus tahu bagaimana untuk bertindak dalam keadaan sedemikian.

Bahu yang tersambung

Ini adalah salah satu jenis kecederaan yang paling biasa. Sendi bahu adalah salah satu sendi terbesar tubuh manusia. Ia memberikan mobiliti tangan. Selalunya bahu yang dislokkan menyebabkan kerosakan kepada otot-otot kawasan tertentu, yang memburukkan lagi masalah.

Biasanya, permukaan sendi sendi tulang punggung dan kepala tulang bahu patut bersesuaian bersama-sama. Dengan dislokasi sendi bahu, permukaan ini menyimpang, masing-masing, jarak di antara mereka meningkat.

Permukaan yang disatukan dengan salah menghalang tangan daripada bergerak secara normal di kawasan ini.

Selain itu, dislokasi disertai dengan sakit yang teruk, bengkak, kadang-kadang dengan kemerahan.

Fenomena ini diperoleh atau bawaan. Pilihan pertama adalah lebih umum (kira-kira 80% kes).

Dislokasi yang diperolehi adalah dua jenis:

  • Traumatik (rumit atau tidak rumit);
  • Tidak traumatik atau biasa (kronik atau sewenang-wenangnya).

Kerosakan kongenital pada bahu seorang anak boleh lahir.

Disebabkan fakta bahawa kehebatan trauma yang paling biasa, kumpulan risiko termasuk atlet utama, orang yang menerajui gaya hidup aktif, melakukan kerja fizikal. Walau bagaimanapun, anda boleh cedera dalam persekitaran domestik, semasa musim gugur, membuat pergerakan tajam dengan tangan anda.

Masalah ini sangat serius, tetapi rawatan yang betul dan tepat pada masanya akan membantu untuk menghapuskan sepenuhnya dan akibatnya.

Gejala masalahnya

Untuk menentukan bahawa pesakit telah terputus bersama bahu, beberapa tanda akan membolehkan:

  • Kesakitan teruk di kawasan yang terjejas;
  • Bengkak bahagian badan ini;
  • Pergerakan terhad;
  • Deformasi sendi, yang boleh dilihat oleh mata kasar;
  • Sekiranya saraf dijepit, rasa sakit mungkin menimbulkan tindak tanduk, menembak. Pembengkakan dan kebas kelamin anggota juga mungkin berlaku;
  • Kehilangan (sebagai peraturan, separa) kepekaan dalam bidang lengan, bahu, tangan.

Dislokasi dengan luka terbuka tidak dikecualikan.

Pertolongan cemas

Apabila masalah berlaku, penting untuk bertindak dengan cepat. Pertolongan pertama untuk kehelan bahu harus diberikan kepada seseorang yang tidak lewat dari seperempat jam, sehingga terjadi kekejangan otot.

Berikut adalah langkah-langkah pertama jika terdapat terlepasnya sendi bahu:

  • Pertama sekali, imobilisasi kawasan yang rosak adalah perlu. Ia boleh diamankan dengan memasang lengan dengan pembalut;
  • Sekiranya tiada luka terbuka, kompres sejuk digunakan pada bahu (sebagai contoh, pek ais);
  • Di hadapan luka terbuka, pembalut dengan persediaan aseptik digunakan untuknya;
  • Dislokasi biasanya disertai dengan sakit yang teruk yang perlu dikeluarkan dengan bantuan ubat sakit.

Kontraksi sendi sendi bahu

Setelah memberi bantuan pertolongan pesakit, dia harus dibawa ke hospital secepat mungkin. Tetapi jika anda membuat keputusan untuk bahu kanan apabila anda menyelinap diri, ingat bahawa dengan kehadiran luka terbuka, ini tidak dapat dilakukan.

Terdapat beberapa algoritma untuk menangani masalah ini.

Salah seorang daripada mereka adalah ini.

  1. Dalam posisi duduk atau berdiri, pesakit harus membengkokkan lengan pada sendi siku, meletakkannya di hadapannya. Lengan dan batang badan harus membentuk sudut 90 darjah.
  2. Meninggalkan lengan bawah dalam kedudukan yang sama, lengan harus dipindahkan sejauh mungkin dari diri anda.
  3. Seterusnya, anda perlu menaikkan tangan anda agar telapak tangan berada di atas kepala anda, melakukan semua gerakan dengan perlahan. Pada masa yang sama perlu menggunakan sendi bahu sebanyak mungkin.
  4. Jika semua manipulasi dilakukan dengan betul, masalah itu harus dihapuskan.

Adalah mungkin untuk membetulkan bahu pada kehelan dengan cara lutut sendiri.

  1. Pesakit perlu duduk di atas katil atau di atas lantai dengan cara yang di belakangnya banyak ruang kosong.
  2. Seterusnya, anda perlu tarik ke lutut atau lutut satu (terletak di sebelah mana bahu terlentang) sedekat mungkin. Kami mengunci jari kami bersama-sama dalam bentuk kunci dengan jari kami, manakala jari-jari besar perlu diarahkan ke atas.
  3. Perlahan-lahan bersandar, terus memeluk lutut, sambil meregangkan lengan yang cedera. Pergerakan tajam semasa manipulasi tidak perlu tidak memperburuk masalah.
  4. Teruskan ke belakang sehingga sendi bahu telah diratakan.

Dikenali dan kaedah pengurangan kawasan yang rosak oleh Kocher.

Adalah sukar untuk melaksanakan prosedur anda sendiri, tetapi dengan pendekatan yang betul anda boleh melakukannya.

  1. Tangan pesakit harus dibengkokkan pada siku, menurunkannya, dan kemudian siku ke badan. Satu tangan yang sakit semasa keseluruhan prosedur mesti berada di bawah ketegangan.
  2. Menghidupkan bahu ke tepi ke
    kelapa sawit dan permukaan lengan berada di dalam pesawat yang sama dan pada masa yang sama dalam pesawat hadapan badan.
  3. Kami meneruskan pergerakan tangan, membawanya ke paksi pusat badan, dan kemudian ke atas.
  4. Seterusnya, bahu, bersama-sama dengan lengan bawah, mesti dihidupkan supaya telapak tangan utuh menyertai sendi bahu yang sihat.
  5. Semasa tindakan terakhir, kerosakan pada sendi bahu dihilangkan.

Semua manipulasi perlu dijalankan dengan berhati-hati, tajam, jerking, impulsif, pergerakan kasar tidak boleh.

Hakikat bahawa gabungan itu dapat menyesuaikan diri, menunjukkan satu klik ciri. Adalah penting untuk diingat bahawa peningkatan kesakitan semasa manipulasi adalah isyarat untuk berhenti segera.

Tempoh pemulihan

Sekiranya pesakit itu mendekatinya dengan tidak betul, walaupun reposisi bahagian badan yang rosak tidak menjamin pemulihan lengkap, kerana kecederaan seperti ini biasanya memberi kesan kepada semua tisu yang berdekatan.

Sendi bahu mesti dipulihkan kepada berfungsi normal, yang difasilitasi oleh pemulihan.

Ingatlah bahawa dengan masalah seperti ini, anda masih perlu berunding dengan doktor, walaupun anda berjaya membetulkan dislokasi itu sendiri.

Langkah-langkah pemulihan utama adalah:

  • Pakai pembalut semasa tempoh pemulihan awal. Dalam sesetengah kes, pisau plaster digunakan. Tempoh pemakaiannya ditentukan oleh doktor;
  • Latihan membolehkan anda memulihkan fungsi kawasan yang rosak, yang sepatutnya menjadi pergerakan unsharp yang paling mudah, putaran tangan, lenturan mereka, lanjutan. Dari masa ke masa, latihan menjadi lebih kompleks, dan kompleks mereka ditetapkan oleh pakar;
  • Dalam beberapa kes, urutan ditetapkan;
  • Fisioterapi, yang juga diresepkan oleh doktor.

Adalah penting untuk diingat bahawa penjajaran diri bersama bahu adalah satu latihan yang sangat berbahaya, dan boleh membawa hasil jika masalah itu tidak mempunyai keterukan yang jelas.

Jika tidak, anda hanya boleh menyakiti. Sekiranya anda belum pernah mengalami prosedur ini pada umumnya, lebih baik tidak berisiko dan mempercayai doktor.

Bantuan pertama untuk kehelan - bagaimana untuk meluruskan bahu anda?

Subluksasi atau dislokasi sendi bahu adalah kecederaan isi rumah yang sangat biasa. Oleh itu, seberapa ramai orang mungkin tahu bagaimana untuk membela bahu atau membantu orang yang cedera. Seringkali kecederaan seperti itu berlaku semasa bercuti, jauh dari pusat perubatan, dan harus menghadapi tanpa doktor.

Jenis-jenis sprains

Sendi bahu adalah gabungan ketiga terbesar rangka manusia, yang dibentuk oleh bilah bahu dan kepala humerus.

Dislokasi adalah sifat dan keparahan yang berbeza:

  1. Habitual - dislokasi, yang berulang-ulang berulang disebabkan gangguan anatomi, kecederaan semasa kelahiran, atau sebagai akibat daripada pengubahsuaian yang tidak layak untuk dislokasi trauma;
  2. Dislokasi traumatik - berlaku akibat kesan mekanikal pada sendi.

Keterukan kecederaan ditentukan oleh:

  • Dislokasi - apabila keluar dari kepala dari humerus, ligamen, kapsul artikular, dan sering otot bahu yang rosak;
  • Subluksasi - pemisahan kecil tulang sendi daripada satu sama lain dengan trauma kepada sistem ligamen, tetapi tanpa mengoyak tisu lembut. Bahaya sublimasi terletak pada keselamatannya yang jelas. Selalunya ia boleh diambil hanya untuk lebam dan bukan untuk mendapatkan bantuan yang tepat pada masanya, yang seterusnya akan menjejaskan kesihatan sendi.

Diagnostik dan pertolongan cemas

Dislokasi mana-mana sendi adalah sangat menyakitkan dan membawa kepada melumpuhkan anggota badan. Mengurangkan kehelan harus dilakukan dengan cepat, secara literal dalam 5-10 menit pertama setelah kepala telah jatuh, jika tidak, edema dan kekejangan otot tidak akan memberikan bantuan yang diperlukan dan pembedahan selanjutnya diperlukan.

Symptomatology

Pelanggaran anatomi bahu berlaku selepas janggut tajam lengan terulur atau pukulan yang kuat ke belakang di kawasan sendi. Setelah katun ciri, dengan tulang yang meninggalkan tempatnya, mangsa merasakan sakit menusuk tajam.

  • Ubah bentuk;
  • Hematomas;
  • Hollow dalam otot deltoid;
  • Imobilisasi lengan dan pembengkakan bahu pesat;
  • Bahu yang cedera terletak di bawah yang sihat;
  • Permukaan palma adalah mati rasa atau kesemutan.

Menunggu doktor

Jika ada kemungkinan untuk mengamanahkan pakar dengan terlepasnya bahu selama 12 jam, maka anda tidak boleh cuba melakukan prosedur rumit ini, lebih baik memberi bantuan pertama kepada korban.

Untuk ini anda perlukan:

  1. Untuk membaiki, lengan tidak bergerak dengan pantas pada sudut kanan, dengan cara pembalut. Sebagai pembalut boleh bertindak dengan cara yang sama - selendang, tali pinggang, pakaian, tempat tidur. Lengan dan siku ditempatkan di dalam pembalut, ujungnya dilekatkan pada leher supaya lengan bawah berada pada tahap dada. Ini akan mengelakkan gerakan sukarela, penuh dengan kesakitan yang teruk; dan akibat yang tidak diingini dalam kes pecah saraf, kerosakan vaskular atau patah tulang;
  2. Lampirkan ke tempat yang cedera sejuk - ais, makanan beku atau kain lembap. Oleh kerana penyempitan saluran darah, penyejukan menghalang keradangan, mengurangkan pendarahan dan melegakan kesakitan. Ais harus dihancurkan agar lebih baik ke permukaan, dicurahkan ke dalam beg plastik dan balut dengan kain kering yang lembut agar tidak menyebabkan kerosakan pada kulit. Pastikan kompres pada dislokasi 15-20 minit sejam;
  3. Kesakitan yang tidak dapat ditanggung disebabkan oleh trauma dan kekejangan otot boleh mengakibatkan kejutan yang menyakitkan, jadi ubat penahan sakit atau relaksasi otot harus ditawarkan kepada mangsa. Apabila memilih ubat, sifat kecederaan harus dipertimbangkan. Sekiranya pendarahan terbuka atau dalaman, seperti yang ditentukan oleh pendarahan dan hematoma, Naproxen dan Ibuprofen harus ditinggalkan. Ubat-ubatan ini membiak dengan baik, tetapi nipis darah, meningkatkan pendarahan. Juga, jangan campurkan beberapa ubat tanpa mengetahui keserasian mereka.

Sekiranya keadaan sedemikian rupa sehingga "menyelamatkan orang yang lemas adalah kerja orang lemas sendiri" dan menunggu bantuan dari mana-mana, ia tidak tahu bagaimana untuk lengan kanan. Tetapi untuk memohon pengetahuan sedemikian hendaklah hanya dalam keadaan yang paling kecemasan.

Bagaimana untuk menyesuaikan sendi bahu itu sendiri

Terdapat stereotaip yang pengurangan dislokasi dilakukan dengan menggoncang dan menerkam. Ini salah dan berbahaya. Malah, prosedur yang dilakukan dengan betul boleh menjadi rumit dengan pecah tambahan tendon, ligamen, tisu otot, kerosakan pada saluran darah, saraf, pendarahan yang mengancam nyawa dan kehilangan kesedaran yang panjang. Apa yang boleh kita katakan mengenai kesan kuasa yang tajam, yang akan menyebabkan lebih banyak kemudaratan daripada kehelan itu sendiri.

Kaedah pengurangan diri sendi bahu

Sebelum mengambil alih pengurangan sendi, ia perlu untuk mati rasa dan menyejukkannya dengan baik, jika tidak, anda akan kehilangan kesedaran tanpa menyelesaikan prosedur.

Putaran pekeliling

Untuk dilakukan dalam kedudukan duduk atau berdiri.

  1. Bent pada lengan sendi siku, dinaikkan ke paras dada;
  2. Tanpa meluruskan, ambil ke had ke tepi;
  3. Dari kedudukan ini, angkat sehingga telapak tangan di atas kepala.

Pergerakan harus lancar dan tanpa henti.

Dengan lutut

  1. Duduk di atas platform mendatar;
  2. Bend lutut anda dan tekan ke badan;
  3. Menenun jari tangan anda ke dalam istana dan bawa mereka ke belakang lutut;
  4. Perlahan-lahan bersandar dan meluruskan lutut, cuba tarik kepala sendi ke tempatnya.

Manipulasi ini boleh dilakukan sama ada oleh wira epik atau oleh orang yang meletakkan kedudukan yang mustahil. Lebih kerap sekitar kejadian ada orang lain dan peluang untuk menerima atau menyediakan semua bantuan yang mungkin.

Mengurangkan sendi bahu dengan seorang pembantu

Apabila anda membantu seseorang dan anda tidak pasti tentang ketepatan tindakan anda, anda harus menghubungi pekerja kecemasan melalui telefon untuk menjelaskan algoritma tindakan. Pastikan anda mendapat persetujuan orang yang akan membantu anda, memberi amaran kepadanya bahawa anda bukan pekerja kesihatan dan tidak boleh bertanggungjawab terhadap tindakan yang tidak layak.

Jika anda memerlukan pertolongan, anda harus cuba memujuk orang yang berdekatan untuk membantu. Tidak ramai orang yang pernah dapat menumpukan perhatian kepada seseorang, dan kemungkinan cadangan ini tidak akan menimbulkan keghairahan. Ia perlu untuk meyakinkan orang itu, untuk mengambil tanggungjawab sepenuhnya untuk diri mereka sendiri dan memimpin proses itu.

Mangsa harus diletakkan di belakangnya, berehat dengan kakinya di atas ketiak lengan yang cedera, dan tarik lengannya dengan lancar dengan tekanan yang meningkat padanya. Memegang tulang pisau dengan kaki anda, dan menarik lengan pada sudut 60-90 darjah, anda harus merasakan bagaimana kepala humerus, membulat bilah bahu, berdiri dalam kedudukan semula jadi.

Sekiranya prosedur itu berjaya, pembalut mesti digunakan untuk membaiki sendi yang tidak stabil dan menyampaikan pesakit ke kemudahan perubatan terdekat. Sekiranya berlaku kegagalan, perkara yang sama. Hanya untuk mendapatkan ke hospital harus lebih cepat, sehingga pemadatan tisu lembut tidak menyebabkan operasi pembedahan wajib.

Mereka yang mengalami bentuk kehebatan yang biasa, disyorkan pembedahan terbuka untuk memulihkan fungsi sendi yang betul. Operasi sedemikian akan membolehkan mengetahui dan menghapuskan punca dalaman dislokasi biasa untuk menghilangkannya selama-lamanya dan mengalami kualiti hidup yang baru.

Pembaikan bersama selepas dislokasi

Pemulihan semula sendi yang berjaya ke tempat asalnya bukanlah akhir, tetapi hanya permulaan pemulihan jangka panjang, yang boleh diambil dari tiga bulan hingga enam bulan. Selepas 2-4 minggu terapi dadah, pesakit ditetapkan:

  • Fisioterapi
  • Urut,
  • Gimnasium terapeutik,
  • Kolam dan prosedur lain

Menggalakkan pemulihan yang cepat, serta bertujuan untuk pembangunan keseluruhan dan pengukuhan anatomi sendi, untuk mengelakkan kambuhan pada masa akan datang. Statistik mengutip data yang selepas dislokasi bahu sendi bahu, risiko perkembangan kehelan biasa meningkat dengan ketara, maka perlu mengikuti semua saranan perubatan dengan niat baik.

Proses pemulihan dikawal oleh doktor berdasarkan keadaan individu pesakit. Pada dasarnya, bahu yang ditetapkan dan dirawat sepenuhnya dipulihkan, memastikan pergerakan tangan yang normal.

Kesimpulan

  1. Jangan sekali-kali cuba membetulkan diri anda bahu yang terputus, melainkan jika ia disebabkan oleh keadaan luar biasa;
  2. Jika keadaan memaksa anda untuk membuat keputusan sedemikian, ikutilah prosedur secepat mungkin dalam 5-15 minit pertama selepas kecederaan itu;
  3. Apabila akibatnya menakutkan anda, fikirkan tentang apa yang akan berlaku jika anda tidak menyentuh dislokasi. Dengan membandingkan risiko, lebih mudah memilih pilihan yang kurang berbahaya.

Perkembangan yang paling teruk ialah apabila alkohol, sebagai anestetik, tidak diambil oleh mangsa, dan orang yang memberi penjagaan dan selepas prosedur tiada siapa yang pergi ke doktor.

Bagaimana untuk membaiki bahu tanpa melawat doktor

Dislokasi sendi bahu merujuk kepada kecederaan yang menyakitkan yang menyebabkan kecacatan jangka pendek - pergerakan lengan menjadi hampir mustahil sehingga sendi ditetapkan. Oleh sebab sendi bahu sangat mudah alih, bahu tertakluk kepada kekotoran yang kerap. Juga, semasa musim gugur, orang meletakkan tangan mereka yang terulur di hadapan mereka, itulah sebabnya tulang artikular menganggap kedudukan tidak wajar.

Sekiranya seseorang mengalami kecederaan ini, maka adalah yang terbaik untuk mempercayai pekerja perubatan yang berpengalaman untuk meredakan dislokasi bahu, tetapi dalam keadaan kecemasan ia dibenarkan melakukan tugas ini sendiri. Sekiranya bahaya yang cedera tidak ditetapkan pada masa, maka mangsa mungkin memerlukan pembedahan.

Secara mandiri menjalankan pengubahsuaian bahu, anda boleh, jika pesakit tidak mempunyai peluang untuk sampai ke bilik kecemasan dan mendapatkan bantuan pakar dalam waktu yang akan datang.

Tetapi jika ada peluang yang sedikit untuk mendapatkan bantuan berkelayakan dalam setengah hari, maka lebih baik menunggu dan cuba menghentikan ketidakselesaan dengan es, pembunuh rasa sakit dan pembalut. Sekiranya menunggu rawatan perubatan mengambil masa lebih lama atau tidak melakukan mobiliti bahu untuk mendapatkan ke hospital, maka dalam hal ini dibenarkan meluruskan bahu itu sendiri.

Tetapi perlu diingatkan bahawa walaupun ini mungkin membangkitkan komplikasi berikut:

  • robek otot, ligamen atau tendon tambahan;
  • kecederaan kepada saraf, saluran darah;
  • pendarahan;
  • kesakitan teruk, kehilangan kesedaran.

Dalam kes ringan, sendi boleh diletakkan dengan sedikit atau tidak sakit, terutamanya jika doktor melakukan prosedur ini. Rawatan adalah wajar dilakukan selepas tinjauan. Prosedur radiografi adalah tidak diingini untuk diabaikan. Dengan itu, anda dapat melihat tahap kerosakan pada tisu lembut dan kehadiran pemotongan.

Sebagai peraturan, mangsa menderita gangguan kehadiran bahu anterior - tulang itu dipindahkan ke hadapan atau ke kawasan axillary. Dan hanya dalam 2% kes seperti peralihan berlaku kembali.

Untuk rawatan dislokasi bahu dalam perubatan menggunakan kaedah yang berbeza. Pilihan bergantung pada jenis kecederaan, usia pesakit, kekuatan ototnya, serta kemahiran doktor. Yang paling umum adalah empat kaedah berikut:

  • penambahbaikan bahu oleh kaedah Hippocrates-Cooper;
  • taktik rawatan Chaklin;
  • Teknik Kocher;
  • pengurangan kaedah dislokasi Janelidze.

Bagaimana untuk membaiki bahu yang dislokal

Menurut Hippocrates - Cooper

Pengurangan sambungan bahu dengan kaedah ini dianggap paling mudah. Manipulasi boleh satu orang. Pesakit perlu mengambil posisi di belakangnya, dan doktor duduk di dalam anggota yang cedera. Selepas itu, dia memegang tangan pesakit dengan kedua tangan dan menekan ke atas zon axillary dengan kaki telanjangnya, sambil menarik lengannya. Untuk mengurangkan risiko komplikasi, kedua-dua pergerakan ini mesti dilakukan secara serentak sekiranya mungkin.

Kaedah Kocher

Pengurangan kehebatan bahu mengikut Kocher ditetapkan jika mangsa sangat rumit dan patologinya tidak rumit. Pengurangan dislokasi dengan cara ini memerlukan banyak usaha dan sekurang-kurangnya dua orang. Rawatan dislokasi sedemikian adalah kontraindikasi pada orang tua dan mereka yang menderita osteoporosis.

Kaedah ini dibahagikan kepada empat peringkat, yang dijalankan dalam susunan berikut:

  1. Doktor dengan satu tangan memegang bahagian bawah tangan yang cedera mangsa, dan yang kedua memegang siku, membongkoknya pada sudut 90 darjah. Kemudian dia membawa siku ke badan pesakit dan menarik tangannya di sepanjang paksi, manakala doktor kedua membetulkan lengannya.
  2. Kedudukan anatomis hendaklah dikembalikan kepada sendi sehingga ia menjadi tempat pesawat hadapan. Klik ciri keras bermakna bahawa putaran itu berjaya.
  3. Pada peringkat seterusnya, doktor perlahan-lahan bergerak lengan bawah ke depan dan ke atas. Wilayah ulnar, pada masa ini, ditekan dengan kuat ke badan.
  4. Sebagai kesimpulan, doktor, dengan bantuan pergerakan yang tajam, menetapkan sendi bersama. Daripada tuil, lengan bawah pesakit digunakan. Tangan korban diletakkan di atas bahu yang sihat, dan lengan bawah ditekan ke dada dan ditetapkan dalam kedudukan ini.

Menurut Chaklin

Kaedah Chaklina digunakan untuk kecederaan kompleks yang disertai oleh patah tulang. Jenis ini kurang traumatik untuk tisu, tetapi ia memberikan kesakitan yang teruk. Oleh itu, prosedur itu dilakukan dengan menggunakan ubat penghilang rasa sakit.

Pesakit terletak di punggungnya, dan doktor dengan satu tangan memegang lengan bawah pada siku, meregangkan lengannya ke arah dirinya. Tangan yang lain menekan ke dalam ketiak, cuba memulangkan kepala humerus di tempatnya.

Teknik Janelidze

Apabila meletakkan semula bahagian bahu yang rosak menggunakan kaedah Janelidze, pesakit terletak di atas meja dengan bahagian yang cedera. Pada masa yang sama adalah penting bahawa bahagian yang melampau dari meja betul-betul memasuki ketiak, dan anggota yang cedera digantung.

Kepala korban terletak di atas meja lain. Di negeri ini, ia perlu kekal selama kira-kira lima belas minit. Ia perlu untuk kelonggaran maksimum tali pinggang bahu. Selanjutnya, traumatologist tegas melindungi lengan bawah pesakit dan menimbulkan tekanan pada tempat yang terletak berhampiran siku dan juga melakukan tekanan lembut pada sendi bahu, menjadikan pergerakan pekeliling. Pengurangan kehebatan bahu mengikut kaedah Janelidze dilakukan secepat mungkin dan tanpa kesakitan yang teruk.

Seterusnya, adalah perlu untuk melancarkan kawasan ini - pembalut khusus digunakan pada bahagian atas, dengan lengannya dipasang dengan kukuh di dada. Selepas manipulasi ini, perlu dilakukan semula X-ray untuk mengesahkan sepenuhnya ketiadaan sebarang komplikasi.

Bagaimana untuk menyesuaikan sendi bahu tanpa bantuan pakar

Sering kali, seseorang bertanya soalan - bagaimana untuk membaiki bahu yang terlentang dengan tangan anda sendiri? Sering kali, kerosakan pada tali pinggang bahu berlaku apabila mangsa jauh dari kemudahan perubatan - di negara ini atau di alam semula jadi. Dalam kes ini, anda boleh meluruskan bahu anda sendiri, kerana penyimpangan panjang sendi boleh berbahaya. Dalam kes ini, seseorang mesti memahami akibatnya.

Terdapat pelbagai cara untuk mengurangkan kehebatan bahu sendiri. Cara termudah untuk melakukan manipulasi ini adalah untuk orang yang kuat secara fizikal, kerana otot yang tegang akan mengganggu kembalinya sendi. Mangsa mesti bersandar sedikit ke hadapan. Dalam kedudukan ini, lengan bawah jatuh sedikit dan lengan yang terluka hangat.

Pembantu mesti berdiri di belakang pesakit, memegang lengan bawahnya dan memperluas tangannya, ke hadapan. Kemudian perlahan-lahan mula menarik tangan dari anda - ke bawah dan pada masa yang sama mengangkatnya. Pergerakan tajam tidak boleh dibenarkan. Jika sakit teruk berlaku, hentikan prosedur.

Adalah lebih mudah untuk menetapkan sendi apabila cedera berada di belakang, dan lengan yang cedera digantung. Pembantu memegang pergelangan tangan dan menarik lengannya di sepanjang paksi bahu ke arah dirinya. Pada masa yang sama, lanjutan ke arah yang bertentangan harus berlaku di kawasan sendi bahu. Untuk ini, tuala besar ditolak di bawah bahu, dan orang lain menarik di hujungnya.

Trauma boleh berlaku apabila pesakit tidak akan dapat membantu. Dia boleh cuba membantu diri sendiri. Tetapi adalah wajar untuk melakukan ini dengan segera selepas kecederaan. Sulit, tetapi mungkin, untuk membetulkan bahu yang terputus.

Untuk melakukan ini, adalah lebih baik untuk berbaring di perut supaya lengan yang terluka hang dan memuat beban 1 hingga 2 kg dengannya dan tunggu. Di bawah pengaruh graviti bahu akan jatuh ke tempatnya.

Anda juga boleh menggunakan kaedah lain:

  • Badan yang cedera ditekuk pada siku dan menarik ke depan untuk pembentukan sudut sembilan puluh darjah antara lengan bawah dan badan.
  • Tangan harus dipindahkan ke sisi, sejauh kecederaan akan membolehkan, dan tanpa mengubah kedudukan bekas lengan.
  • Kelebihan mengangkat sehingga telapak tangannya tepat di atas kepalanya. Ia perlu melakukan manipulasi ini secara perlahan-lahan, dengan menggunakan kemungkinan sendi bahu maksimal.

Rawatan selepas pengurangan

Selepas bahu telah ditetapkan sendiri, adalah perlu untuk menerima bantuan perubatan - untuk mengambil pemeriksaan radiografi atau CT. Ia adalah perlu untuk penilaian kerosakan tisu dan ketepatan prosedur.

Selepas dislokasi dikurangkan, pembalut tekanan perlu digunakan, yang akan membaiki sendi dan menghalang pemindahan semula. Imobilisasi ini berterusan selama sebulan. Pada usia tua, anda perlu mula bergerak lengan anda seawal mungkin, kerana imobilisasi yang berpanjangan boleh membangun atrofi otot dan kontraksi sendi.

Sekiranya berlaku kecederaan yang rumit, apabila dislokasi disertai oleh patah tulang atau pecah ligamen, plaster dipakai sehingga 3-4 minggu. Keluarkan pembalut ini selepas pemeriksaan semula.

Kemudian doktor menetapkan kursus pemulihan - fisioterapi, urut, terapi fizikal. Semua kaedah pemulihan, senaman khas dipilih secara individu dan bertujuan untuk mengembalikan mangsa kepada gaya hidup yang biasa.

Pemulihan

Ia penting! Penetapan diri yang berjaya dalam kehelan tidak melepaskan mangsa dari melawat seorang doktor. Pematuhan semua preskripsinya dengan ketara akan mempercepatkan tempoh pemulihan, akan mengembalikan anggota badan kepada prestasi sebelumnya, serta menguatkan sendi bahu.

Jangan tarik dengan diagnosis dan rawatan penyakit!

Bagaimana untuk menetapkan bahu tertutup dengan tangan anda sendiri

Anda mempunyai 5 minit.Dalam keadaan medan, kehelan bahu harus diset semula secepat mungkin selepas kecederaan (selama 5 minit pertama), sehingga kejang otot bermula.

1. Menyokong mangsa

Mangsa mesti berdiri. Datanglah dia dari belakang dan dari sisi, dari sisi bahu yang dislokasi. Mintalah dia untuk berehat bahagian atas badan - supaya dia bersandar ke hadapan. Pada masa yang sama dengan satu tangan untuk memegang dadanya. Tangannya yang cedera harus digantung dengan bebas.

2. tarik dan angkat

Perlahan pulangkan lengan yang tercedera dengan telapak tangan ke hadapan oleh pergelangan tangan, kemudian tarik ke bawah dari padamu. Berlanjut untuk menarik lengan yang cedera dari anda, mulailah mengangkatnya ke atas dan ke bawah seperti yang ditunjukkan dalam gambar. Jangan membuat pergerakan secara tiba-tiba, tarik dengan teliti. Ia mungkin mengambil masa beberapa minit untuk bahu jatuh ke tempatnya.

3. Tidak berfungsi? Betulkan

Anda membuat dua percubaan untuk membetulkan kehelan, tetapi bahu tidak terjejas, atau manipulasi anda menyebabkan kesakitan mangsa tidak dapat ditanggung? Jangan menyeksa lebih daripada seorang kawan, dia perlu pergi ke doktor dalam bentuk yang disassembled. Sediakan mangsa untuk jalan yang sukar - angin anggota dengan pembalut atau selembar kain ke batang badan. Jangan lupa untuk meletakkan bantal kecil atau roller di bawah lengan anda dari bahagian yang cedera untuk membaiki sendi yang rosak dengan selamat.

Pakar: Eric Weiss, Profesor, Jabatan Perubatan Kecemasan, Universiti Stanford

Bagaimana untuk membaiki bahu di rumah

Mana-mana kecederaan memerlukan bantuan perubatan, kerana ia bukan sahaja membawa ketidakselesaan, kesakitan, tetapi juga boleh menyebabkan akibat negatif. Tiada kecederaan dan kecederaan bahu. Sekiranya terdapat terlepasnya bahagian badan ini, sering timbul persoalan bagaimana untuk membetulkan bahu anda sendiri.

Dalam kes sedemikian, ia juga sangat wajar untuk mendapatkan bantuan pakar, tetapi kerana tidak selalu mungkin, anda harus tahu bagaimana untuk bertindak dalam keadaan sedemikian.

Ini adalah salah satu jenis kecederaan yang paling biasa. Sendi bahu adalah salah satu sendi terbesar tubuh manusia. Ia memberikan mobiliti tangan. Selalunya bahu yang dislokkan menyebabkan kerosakan kepada otot-otot kawasan tertentu, yang memburukkan lagi masalah.

Biasanya, permukaan sendi sendi tulang punggung dan kepala tulang bahu patut bersesuaian bersama-sama. Dengan dislokasi sendi bahu, permukaan ini menyimpang, masing-masing, jarak di antara mereka meningkat.

Permukaan yang disatukan dengan salah menghalang tangan daripada bergerak secara normal di kawasan ini.

Selain itu, dislokasi disertai dengan sakit yang teruk, bengkak, kadang-kadang dengan kemerahan.

Fenomena ini diperoleh atau bawaan. Pilihan pertama adalah lebih umum (kira-kira 80% kes).

Dislokasi yang diperolehi adalah dua jenis:

  • Traumatik (rumit atau tidak rumit);
  • Tidak traumatik atau biasa (kronik atau sewenang-wenangnya).

Kerosakan kongenital pada bahu seorang anak boleh lahir.

Disebabkan fakta bahawa kehebatan trauma yang paling biasa, kumpulan risiko termasuk atlet utama, orang yang menerajui gaya hidup aktif, melakukan kerja fizikal. Walau bagaimanapun, anda boleh cedera dalam persekitaran domestik, semasa musim gugur, membuat pergerakan tajam dengan tangan anda.

Masalah ini sangat serius, tetapi rawatan yang betul dan tepat pada masanya akan membantu untuk menghapuskan sepenuhnya dan akibatnya.

Untuk menentukan bahawa pesakit telah terputus bersama bahu, beberapa tanda akan membolehkan:

  • Kesakitan teruk di kawasan yang terjejas;
  • Bengkak bahagian badan ini;
  • Pergerakan terhad;
  • Deformasi sendi, yang boleh dilihat oleh mata kasar;
  • Sekiranya saraf dijepit, rasa sakit mungkin menimbulkan tindak tanduk, menembak. Pembengkakan dan kebas kelamin anggota juga mungkin berlaku;
  • Kehilangan (sebagai peraturan, separa) kepekaan dalam bidang lengan, bahu, tangan.

Dislokasi dengan luka terbuka tidak dikecualikan.

Apabila masalah berlaku, penting untuk bertindak dengan cepat. Pertolongan pertama untuk kehelan bahu harus diberikan kepada seseorang yang tidak lewat dari seperempat jam, sehingga terjadi kekejangan otot.

Berikut adalah langkah-langkah pertama jika terdapat terlepasnya sendi bahu:

  • Pertama sekali, imobilisasi kawasan yang rosak adalah perlu. Ia boleh diamankan dengan memasang lengan dengan pembalut;
  • Sekiranya tiada luka terbuka, kompres sejuk digunakan pada bahu (sebagai contoh, pek ais);
  • Di hadapan luka terbuka, pembalut dengan persediaan aseptik digunakan untuknya;
  • Dislokasi biasanya disertai dengan sakit yang teruk yang perlu dikeluarkan dengan bantuan ubat sakit.

Kontraksi sendi sendi bahu

Setelah memberi bantuan pertolongan pesakit, dia harus dibawa ke hospital secepat mungkin. Tetapi jika anda membuat keputusan untuk bahu kanan apabila anda menyelinap diri, ingat bahawa dengan kehadiran luka terbuka, ini tidak dapat dilakukan.

Terdapat beberapa algoritma untuk menangani masalah ini.

  1. Dalam posisi duduk atau berdiri, pesakit harus membengkokkan lengan pada sendi siku, meletakkannya di hadapannya. Lengan dan batang badan harus membentuk sudut 90 darjah.
  2. Meninggalkan lengan bawah dalam kedudukan yang sama, lengan harus dipindahkan sejauh mungkin dari diri anda.
  3. Seterusnya, anda perlu menaikkan tangan anda agar telapak tangan berada di atas kepala anda, melakukan semua gerakan dengan perlahan. Pada masa yang sama perlu menggunakan sendi bahu sebanyak mungkin.
  4. Jika semua manipulasi dilakukan dengan betul, masalah itu harus dihapuskan.

Adalah mungkin untuk membetulkan bahu pada kehelan dengan cara lutut sendiri.

  1. Pesakit perlu duduk di atas katil atau di atas lantai dengan cara yang di belakangnya banyak ruang kosong.
  2. Seterusnya, anda perlu tarik ke lutut atau lutut satu (terletak di sebelah mana bahu terlentang) sedekat mungkin. Kami mengunci jari kami bersama-sama dalam bentuk kunci dengan jari kami, manakala jari-jari besar perlu diarahkan ke atas.
  3. Perlahan-lahan bersandar, terus memeluk lutut, sambil meregangkan lengan yang cedera. Pergerakan tajam semasa manipulasi tidak perlu tidak memperburuk masalah.
  4. Teruskan ke belakang sehingga sendi bahu telah diratakan.

Dikenali dan kaedah pengurangan kawasan yang rosak oleh Kocher.

Adalah sukar untuk melaksanakan prosedur anda sendiri, tetapi dengan pendekatan yang betul anda boleh melakukannya.

  1. Tangan pesakit harus dibengkokkan pada siku, menurunkannya, dan kemudian siku ke badan. Satu tangan yang sakit semasa keseluruhan prosedur mesti berada di bawah ketegangan.
  2. Menghidupkan bahu ke tepi ke

kelapa sawit dan permukaan lengan berada di dalam pesawat yang sama dan pada masa yang sama dalam pesawat hadapan badan.

  • Kami meneruskan pergerakan tangan, membawanya ke paksi pusat badan, dan kemudian ke atas.
  • Seterusnya, bahu, bersama-sama dengan lengan bawah, mesti dihidupkan supaya telapak tangan utuh menyertai sendi bahu yang sihat.
  • Semasa tindakan terakhir, kerosakan pada sendi bahu dihilangkan.
  • Semua manipulasi perlu dijalankan dengan berhati-hati, tajam, jerking, impulsif, pergerakan kasar tidak boleh.

    Hakikat bahawa gabungan itu dapat menyesuaikan diri, menunjukkan satu klik ciri. Adalah penting untuk diingat bahawa peningkatan kesakitan semasa manipulasi adalah isyarat untuk berhenti segera.

    Sekiranya pesakit itu mendekatinya dengan tidak betul, walaupun reposisi bahagian badan yang rosak tidak menjamin pemulihan lengkap, kerana kecederaan seperti ini biasanya memberi kesan kepada semua tisu yang berdekatan.

    Sendi bahu mesti dipulihkan kepada berfungsi normal, yang difasilitasi oleh pemulihan.

    Ingatlah bahawa dengan masalah seperti ini, anda masih perlu berunding dengan doktor, walaupun anda berjaya membetulkan dislokasi itu sendiri.

    Langkah-langkah pemulihan utama adalah:

    • Pakai pembalut semasa tempoh pemulihan awal. Dalam sesetengah kes, pisau plaster digunakan. Tempoh pemakaiannya ditentukan oleh doktor;
    • Latihan membolehkan anda memulihkan fungsi kawasan yang rosak, yang sepatutnya menjadi pergerakan unsharp yang paling mudah, putaran tangan, lenturan mereka, lanjutan. Dari masa ke masa, latihan menjadi lebih kompleks, dan kompleks mereka ditetapkan oleh pakar;
    • Dalam beberapa kes, urutan ditetapkan;
    • Fisioterapi, yang juga diresepkan oleh doktor.

    Adalah penting untuk diingat bahawa penjajaran diri bersama bahu adalah satu latihan yang sangat berbahaya, dan boleh membawa hasil jika masalah itu tidak mempunyai keterukan yang jelas.

    Jika tidak, anda hanya boleh menyakiti. Sekiranya anda belum pernah mengalami prosedur ini pada umumnya, lebih baik tidak berisiko dan mempercayai doktor.

    Bagaimana untuk menyesuaikan bahu anda sendiri: meletakkan semula sendi bahu

    Cara menyesuaikan kehalusan sendi bahu harus diketahui oleh banyak orang, seperti kecederaan sedemikian yang dapat dihadapi oleh semua orang. Menurut statistik, kira-kira 50-60% daripada semua kecederaan berlaku di sendi bahu.

    Hakikatnya bahu mempunyai struktur anatomi khas, oleh kerana itu, berbanding dengan kecederaan bersama lain, kebarangkalian memperoleh kecederaan bertambah banyak kali. Pada asasnya, kehebatan sendi bahu berlaku sekiranya pemerolehan kecederaan tidak langsung.

    Jenis dislokasi berikut dibezakan:

    Jika kerosakan bahu berlaku, pecah kapsul berlaku di sendi. Di samping itu, terdapat pelbagai air mata atau air mata tendon. Sebagai peraturan, beban utama jatuh pada otot periosteal.

    Dalam 10-40% kes, tubercle yang besar dan jarang kecil akan dihancurkan, dan tendon-otot yang melekat pada sendi rosak. Sekiranya bahu cedera, lengan bawah lengannya sedikit jatuh ke bawah, dan kepala mangsa bersandar pada anggota yang cedera.

    Adalah diharapkan bahawa pesakit harus mengganggu lengan sekecil mungkin dan menyokongnya dengan bantuan anggota badan yang sihat. Selain itu, adalah perlu untuk memastikan anggota badan yang cedera berada dalam kedudukan yang ditetapkan: siku yang lentur, dan lengan yang cedera terletak sedikit lebih sihat.

    Dalam lengan yang sihat, paksi brachial melepasi proses acromion skapula. Sekiranya kecederaan, paksi bergeser ke arah klavikula. Perubahan ini disebabkan oleh fakta bahawa kepala bahu jauh lebih rendah, disebabkan oleh kenyataan bahawa paksi dipindahkan dengan ketara.

    Sekiranya kerosakan seperti ini berlaku, bulat biasa akan hilang, ia boleh dilihat di zon bahu di sebelah otot deltoid. Kerana kenyataan bahawa kepala tidak terletak di rongga artikular, permukaannya agak cacat, menjadi rata, dan proses acromial dirasakan di atasnya.

    Seseorang yang mempunyai kerosakan yang ketara tidak dapat bergerak bersama tanpa kesulitan, khususnya, dengan lengan awal. Apabila anda cuba meningkatkan lengan anda di kawasan bahu, rasa sakit dan rintangan yang kuat akan muncul.

    Walau bagaimanapun, percubaan untuk membawa siku ke badan tetap tidak berjaya. Ketika melakukan tindakan putaran, misalnya, dalam proses memutar siku ke luar, pergerakan yang sama ini ditransmisikan ke bahu dan daerah ketiak bawah.

    Pada masa yang sama, seseorang mengalami overstrain yang berlebihan pada otot, khususnya, fenomena seperti ini dapat dikesan melalui otot deltoid. Kadang-kadang terdapat mampatan ketua kapal atau kecederaan pada plexus bahu.

    Fenomena ini menyumbang kepada perubahan dalam penampilan tangan:

    1. kulit pada jari menjadi pucat;
    2. sensitiviti anggota badan hilang;
    3. sianosis berkembang;
    4. Pulsasi yang sangat lemah dirasakan di arteri radial.

    Dalam kes-kes yang sukar, apabila patah bahu dan leher pembedahan bahu didiagnosis, sendi bahu ternyata dipendekkan. Oleh itu, mangsa tidak boleh membawanya ke kiri atau ke kanan, walaupun untuk jarak minimum.

    Lebih-lebih lagi, seseorang akan merasakan hanya crepitus dan tiada rintangan. Diagnosis bahu dislokasi, digabungkan dengan patah tulang adalah lebih sukar.

    Oleh itu, diagnostik selalu menunjukkan radiografi (2 unjuran), yang memungkinkan untuk menentukan diagnosis yang betul.

    Tugas utama rawatan adalah untuk mengurangkan kehelan bahu. Dalam kebanyakan kes, anda boleh menggunakan anestesia tempatan. Untuk tujuan ini, 1 ml pantopol (1%) atau morfin diberikan kepada pesakit. Selepas, untuk melegakan bersama menggunakan novocaine bahu.

    Terdapat banyak cara untuk mengurangkan dislokasi brachial. Walau bagaimanapun, kaedah berikut sering digunakan:

    • perhitungan Chaklin;
    • kaedah Hippocrates-Cooper;
    • penempatan semula pada Janelidze;
    • Fit in on Kocher.

    Apabila sendi bahu diset semula mengikut kaedah Hippocrates-Cooper, orang itu menganggap kedudukan terlentang. Dalam kes ini, doktor duduk di muka pesakit di sebelah sendi yang rosak, dan kemudian menggunakan dua tangan, menangkap tangan pesakit.

    Sebelum menurunkan lengan, doktor harus mengeluarkan kasut dari kaki yang menyebabkan kehelan. Kedua-dua pergerakan perlu dilakukan serentak untuk mengurangkan kemungkinan komplikasi. Oleh itu, ketua sendi itu dengan cepat berpadanan dengan rongga sendi.

    Menurut kaedah Chaklin, seseorang mesti menganggap kedudukan terlentang. Setelah doktor mengetatkan sendi bahunya mengikut panjangnya. Pada masa yang sama dengan bantuan tangan kedua, dia menghilangkan kepala bahu, terletak di rongga otot.

    Walau bagaimanapun, kaedah ini membuatkan seseorang berasa sensasi yang tidak menyenangkan dan tidak selesa, jadi prosedur ini wajar dilakukan di bawah anestesia. Pada asasnya, kaedah Chaklina digunakan hanya apabila patah ringan didiagnosis jika berlaku bahaya bahu.

    Selepas pesakit diberikan suntikan anestetik, ia diletakkan di atas meja di sebelah sendi bahu yang rosak. Selain itu, pinggir meja sepatutnya tepat di kawasan ketiak, dan tangan yang cedera harus digantung.

    Kepala pesakit diletakkan di atas meja lain. Dalam kedudukan ini, pesakit dibiarkan selama 15-20 minit supaya genggaman bahunya santai. Kemudian pengurangan bahu bahu.

    Doktor menjadi pesakit, merampas lengan bawah dan menekan di kawasan di kawasan siku. Walau bagaimanapun, dia menekan dengan perlahan, membuat pergerakan putaran, pada sendi bahu. Jadi, dislokasi diset semula dengan cepat dan hampir tanpa rasa sakit.

    Kemudian pembalut khas digunakan untuk lengan untuk membetulkan anggota badan di dada dengan selamat. Selepas prosedur ini, anda perlu mengambil gambar untuk memastikan tiada kerosakan pada tulang.

    Selepas seminggu, pesakit boleh mula melakukan fisioterapi untuk pemulihan lengan yang cepat. Walau bagaimanapun, ia akan dapat meneruskan operasi sepenuhnya anggota badan selepas sekurang-kurangnya 1 bulan.

    Pengurangan anjakan sendi bahu mengikut kaedah Kocher digunakan jika pesakit mempunyai badan yang kuat dan dalam kes dislokasi anterior mudah.

    Tetapi kaedah ini adalah dilarang untuk memohon kepada orang yang lebih tua atau mereka yang menderita osteoporosis. Kaedahnya adalah seperti berikut: pesakit terletak di atas meja di belakangnya. Dalam kes ini, tangan yang cedera mesti diturunkan supaya ia melangkaui pinggir meja.

    Kaedah Kocher melibatkan empat langkah yang mesti dilakukan dalam urutan tertentu.

    Dengan satu tangan, doktor memegang mangsa dengan bahagian bawah anggota badan, dan dengan yang lain dia memegang siku, membongkoknya pada sudut 90 darjah. Selepas itu, siku perlu dipegang ke badan, dan kemudian lengan ditarik sepanjang paksi. Pada masa yang sama, pembantu doktor tegas membaiki sendi bahu pesakit.

    Kemudian bahu mesti diputar sehingga sendi mencapai bidang depan, yang akan membolehkan kepala dihidupkan. Pada peringkat ini, doktor menetapkan sendi bahu, seperti yang dibuktikan oleh klik ciri.

    Seterusnya, doktor perlahan-lahan menggerakkan lengannya sedikit ke hadapan dan ke atas. Walau bagaimanapun, siku perlu ditekan ke badan. Dalam kebanyakan kes, pengurangan dilakukan pada peringkat ini.

    Doktor menggunakan lengan bawah sebagai sejenis tuas, dan kemudian menggunakan pergerakan yang tajam menetapkan sendi bersama. Tangan pesakit ditempatkan pada bahu yang sihat, dan lengan bawah diletakkan di dada, dan kemudian anggota badan dipasang dalam kedudukan ini.

    Satu cara lain untuk mengurangkan kehebatan sendi bahu harus dipilih oleh doktor dan hanya apabila semua peperiksaan dilakukan dan sinar-X diambil.

    Di samping itu, anda perlu mengambil beberapa gambar dengan serta-merta selepas prosedur dan selepas beberapa lama selepas pelaksanaan pengurangan itu. Ini untuk memastikan bahu menyembuhkan tanpa sebarang komplikasi.

    Bagaimanakah saya boleh melaraskan bahu?

    Dislokasi sendi bahu adalah salah satu kecederaan yang paling biasa yang sangat mudah diperoleh dalam kehidupan seharian. Kecederaan ini agak serius, ia disertai dengan kesakitan yang teruk dan boleh menyebabkan akibat yang tidak menyenangkan.

    Sama seperti kecederaan lain, lebih baik untuk merawatnya di hospital, tetapi ada keadaan apabila tidak mungkin untuk mendapatkan rawatan perubatan yang berkelayakan, anda hanya perlu bergantung pada kekuatan anda sendiri. Bagaimana untuk memberi pertolongan pertama untuk dislokasi bahu ini? Bagaimana untuk menyesuaikan sendi bahu sendiri?

    Sebelum menjawab soalan-soalan ini, beberapa perkataan harus dikatakan mengenai struktur sendi bahu manusia dan ciri-ciri kecederaan ini.

    Sendi bahu adalah salah satu sendi terbesar tubuh kita, dibentuk oleh kepala humeral dan scapula. Sendi ini memberikan pergerakan tinggi dari bahagian atas seseorang. Apabila dislokasi berlaku, kepala humeral jatuh dari rongga, dan kapsul sendi dan ligamen di sekelilingnya rosak. Selalunya, dislokasi disertai oleh kerosakan kepada otot yang mengelilingi sendi ini.

    Terdapat juga subluxations bersama ini, yang mengekalkan hubungan antara permukaan artikular.

    Dislokasi sendi bahu adalah dua jenis:

    Dislokasi kebiasaan berlaku akibat daripada displasia, trauma kelahiran, kehebatan trauma yang tidak betul. Hasil dislokasi traumatik akibat kerosakan mekanikal.

    Ia agak mudah untuk mendapatkan sambungan yang terputus: untuk ini, ia agak tidak berjaya untuk jatuh ke tangan terulur.

    Pertama pertolongan diri dengan dislokasi bahu

    Bagaimanakah pertolongan pertama untuk kecederaan bahu sendiri?

    Apabila memberikan bantuan pertolongan pertama, anda perlu melakukan segalanya secepat mungkin, bantuan harus diberikan selepas 15 minit, kerana kemudian terjadi kekejangan otot.

    Terdapat beberapa kaedah yang membolehkan anda memberikan bantuan pertolongan cemas dan menyesuaikan diri dengan bahu. Berikut adalah salah seorang daripada mereka:

    1. Anda boleh menggunakan kaedah ini semasa duduk atau berdiri. Bendakan lengan pada siku dan tarik ke hadapan supaya terdapat sudut tepat antara badan dan lengan bawah.
    2. Tanpa mengubah kedudukan lengan bawah, ambillah tangan anda sejauh mungkin.
    3. Dari kedudukan ini, angkat tangan anda supaya tapak tangan anda berada di atas kepala anda. Ini perlu dilakukan perlahan-lahan, menggunakan sendi bahu sebanyak mungkin. Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul, sendi itu hendaklah secara berasingan jatuh ke tempatnya.

    Sendi bahu boleh diselaraskan secara bebas menggunakan lutut anda sendiri. Tindakan algoritma:

    1. Anda mesti duduk di atas tanah atau di atas katil supaya terdapat ruang kosong di belakang.
    2. Luaskan lutut anda (atau satu lutut di bahagian dislokasi) yang hampir dengan badan. Jari Somknite ke dalam kunci dan geser lutut mereka. Lengan harus diposisikan supaya ibu jari menunjuk.
    3. Mulailah perlahan-lahan mundur tanpa mengambil tangan anda daripada cengkaman. Adalah dinasihatkan untuk membuat usaha yang bertujuan untuk meregangkan anggota yang cedera. Anda tidak boleh membuat pergerakan secara tiba-tiba, sebaliknya, dan bukannya membantu anda merosakkan lagi bersama.
    4. Songsang harus selagi sambungan tidak berlaku.

    Dislokasi bahu adalah kecederaan yang agak menyakitkan, mangsa harus diberi anestetik, hanya setelah itu untuk membantu dia.

    Bagaimana untuk membantu mangsa

    Di samping membantu diri sendiri, ada cara untuk membantu orang lain. Ini tidak kurang penting, kerana seseorang dari orang yang tersayang dapat cedera.

    Berikut adalah salah satu teknik ini:

    1. Kita harus berdiri sedikit di belakang dan ke sisi orang yang cedera, setelah datang kepadanya dari sisi bahu yang cedera. Mangsa harus melonggarkan ikat pinggang bahu sebanyak mungkin dan bersandar sedikit ke depan. Tangan yang cedera harus digantung secara bebas di sepanjang badan.
    2. Tangan korban harus dipusingkan ke depan dan sedikit menariknya dari arahnya. Dalam kes ini, tangan perlu dibangkitkan ke hadapan dan ke atas. Jangan buat pergerakan secara tiba-tiba, tarik perlahan-lahan.
    3. Jika selepas beberapa percubaan anggota badan tidak berjaya diatur, dan mangsa menjerit dalam kesakitan, maka manipulasi harus dihentikan, anggota yang cedera harus diperbaiki ke tubuh dan korban harus dibawa ke hospital.

    Selain daripada dislokasi sendi bahu, terdapat satu lagi kecederaan yang sama - penyebaran bahu. Kerosakan sedemikian adalah kurang berbahaya daripada kehebatan bahu biasa. Dengan subluxation, ketua humerus tidak keluar dari rongga artikular, tetapi ligamen sendi dan sekitarnya boleh cedera parah.

    Mangsa sering tidak memberi perhatian khusus kepada subluxation, memandangkan dia hanya kecederaan yang kuat. Dan ini pada asasnya salah.

    Akibat gangguan kronik, di mana tidak ada rawatan perubatan yang tepat pada masanya, para ahli bedah kerap mendapati pada pesakit beberapa bulan kemudian.

    Pemulihan selepas dislokasi

    Menyediakan rawatan perubatan untuk kecederaan ini tidak terhad kepada menghapuskan kehelan. Walaupun selepas berjaya menyingkirkan dislokasi, ia akan mengambil masa yang lama untuk sendi bahu untuk mendapatkan semula fungsinya.

    Dislokasi menyebabkan kerosakan kepada ligamen dan otot-otot bersama. Selepas masa tertentu (ia akan diminta oleh doktor) pesakit harus mula melakukan latihan khas yang akan mempercepat pemulihan sendi. Pertama, pergerakan paling mudah dilakukan dengan amplitud minima.

    Di samping terapi fizikal, pesakit dalam sesetengah kes urut urut, fisioterapi dan kaedah perubatan tradisional.

    Latihan dipilih oleh doktor berdasarkan ciri-ciri individu pesakit, umurnya, keadaan fizikal dan keterukan kecederaan.

    Dalam majoriti kes, prognosis untuk kerosakan ini adalah positif, fungsi sendi dapat dipulihkan sepenuhnya dan orang itu kembali ke kehidupan penuh. Harus diingat bahawa lebih cepat mangsa berada di doktor, semakin mudah rawatan itu dan tempoh pemulihan yang lebih pendek.

    Pilihan yang paling teruk adalah jika selepas kecederaan anda tidak mendapatkan bantuan perubatan sama sekali dan biarkan semuanya berjalan lancar.